Door de lockdown werd het moeilijk om nog fysiek te gaan winkelen. We trokken massaal de digitale kaart van de webshops en kochten via onze computers massaal onze producten. Niet alleen voor de webshops waren het hoogdagen, ook voor digitale oplichters waren het schijnbaar gouden tijden.
Voorkomen is beter dan genezen, daarom lijsten we even de meest voorkomende vormen van digitale oplichting voor u op. Zo herkent u ze sneller en kan u tijdig ingrijpen om schade te voorkomen.
1) Een virus of Trojan
We weten allemaal welke schade een computervirus kan aanrichten. Programma’s verwijderen, bestanden wissen, je e-mailprogramma gebruiken om het virus verder te verspreiden of zelfs heel je harde schijf wissen. De meeste mensen trekken virussen binnen door het openen van een foto of geluidsbestand. De meeste virussen zitten in ogenschijnlijk onschuldige bijlagen, let dus zeker goed op wanneer je bijlagen opent van afzenders die je niet kent. Ook mensen in je contactenlijst kunnen virussen verzenden, wees dus steeds op je hoede.
2) Phising
Phising is het per mail of andere communicatievorm vissen naar persoonlijke gegevens. Cybercriminelen worden steeds inventiever en gaan vaker ook offline aan de slag. Zo kan u zelfs sms’en krijgen van overheidsinstanties of nagemaakte facturen. Let dus opnieuw steeds goed op welke gegevens u achterlaat. Wanneer u een onverwachte factuur krijgt of een mail van een financiële instelling die vraagt naar bancaire gegevens, ga hier niet direct op in. Vraag desnoods na bij vrienden of familie of zij een soortgelijke factuur ontvangen hebben. Indien dit nog steeds niet duidelijk is, contacteer dan de zogenaamde afzender via hun officieel nummer, niet het nummer vermeldt op de verdachte communicatie.
3) Ransomware
Wellicht de meest irritante vorm van cybercriminaliteit is de ransomware. Dit virus legt uw computer volledig plat en verplicht u om eerst een som dwanggeld te betalen alvorens uw computer terug operationeel is. Uiteraard betaalt u die dwangsom niet, breng gewoon uw computer binnen bij een specialist, zij helpen u zeker verder.
4) Helpdeskfraude
Nog een klassieker is de helpdeskfraude. Vaak krijgt u telefoon van een onbekend nummer en een correspondent uit het buitenland. Die claimt dan te werken voor een groot IT bedrijf zoals Microsoft of Google en die vertelt u dat uw computer schijnbaar beschadigd is. Ze vragen vaak naar een IP-adres of bancaire gegevens om zogezegd uw computer van op afstand te herstellen. Ga hier uiteraard niet op in. U zal nooit gecontacteerd worden door zulke instanties, door uw IP-adres te geven of bancaire gegevens door te sturen, zet u de deur open voor oplichting. Beëindig het gesprek en ga gewoon verder met uw dag.
Hoe kan u cybercriminaliteit voorkomen?
Simpel! Installeer een goede virusscanner. De meeste virusscanners hebben een gratis versie en deze volstaat vaak voor de meeste problemen te voorkomen. Daarnaast kan u ook een adblocker toevoegen aan uw internetbrowser, zo komt u niet in contact met mogelijks schadelijke advertenties die tot phising leiden. Indien u niet weet hoe zo’n adblocker werkt, leest u hier een stappenplan.
Een gouden regel om cybercriminaliteit te voorkomen is heel eenvoudig. Gebruik gewoon uw gezond verstand. Wanneer u de situatie niet vertrouwd, negeer dan de communicatie, dubbelcheck bij vrienden en familie en klik op geen verdachte links.