• Ontwerp_zonder_titel_39.png

Elektrisch rijden, vragen en valkuilen

Door admin

Elektrisch rijden, vragen en valkuilen

Nu meer en meer autofabrikanten zich engageren om tegen 2025 of later over te schakelen naar een volledig elektrisch wagenpark, wordt het tijd om de voor- en nadelen van elektrische wagens even onder de loep te nemen. Merken zoals Tesla raken langzaam maar zeker meer ingeburgerd in het straatbeeld en het afgelopen autosalon leerde ons dat er al heel wat hybride wagens momenteel beschikbaar zijn. Natuurlijk zijn die hybride wagens een tussenoplossing in de strijd tegen de klimaatopwarming. Merken zoals Jaguar Land Rover en Ford maakten zich recent sterk dat ze tegen 2025-2030 geen auto’s meer zullen produceren met een klassieke verbrandingsmotor.

 

Is het bereik van een elektrische wagen voldoende?

Range anxiety, u bent het woord misschien al tegengekomen. In tegenstelling tot een traditionele wagen, kan u met uw elektrische wagen niet zomaar even aan een tankstation stoppen, de tank volgooien en opnieuw vertrekken. Volgens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit rijdt de gemiddelde Belg dagelijks een 40-tal kilometer. Die 40 kilometer is een peulschil voor de meeste, moderne elektrische voertuigen die een rijbereik van 300km of meer hebben. Voor de meeste dagelijkse verplaatsingen volstaan die elektrische wagens dus meer dan voldoende. Wanneer u terugkomt van een rit, mag u gewoon niet vergeten om uw auto op te laden, net zoals u dat gewoon bent van te doen met uw GSM of andere elektrische apparaten.

Wie echter een weekend richting de Ardennen plant, houdt best wel rekening met het feit dat er nog niet in elk tankstation elektrische laadpalen voorzien zijn. De infrastructuur blijft nog even achterwege, maar hier wordt wel aan gewerkt.

Let wel: in de winter kunnen de batterijen van uw auto minder rijbereik genereren dan in de zomer.

Hoe laad ik mijn elektrische wagen best op?

U heeft de keuze. U kan uw elektrische wagen gewoon laten opladen via het stopcontact. Hiervoor hoeft u geen laadpaal te laten installeren, maar u moet wel rekening houden met het feit dat een doorsnee stopcontact uw wagen niet zo snel zal opladen. Strikt genomen zijn gewone stopcontacten ook niet geschikt voor het langdurig opladen van een elektrische wagen.

Optie 2 is een laadpaal. Deze kost ongeveer €1.000,-  en kan u rechtstreeks aan uw gevel of garagewand hangen. Die laadpaal zal uw wagen merkelijk sneller opladen. Het is aangeraden om op voorhand even een electricien te contacteren, deze zal u de beste installatieplek kunnen bevestigen.

Hoe rijdt een elektrische wagen?

Wie jarenlang traditionele wagens gewend is, zal misschien even opkijken wanneer hij/zij plaatsneemt achter het stuur van een elektrische wagen. Het eerste wat opvalt is het gebrek aan…geluid! Geen verbandingsmotor, dus ook geen vibraties, motorgeluid of wat dan ook. Door het ontbreken van die geluiden, vallen zaken zoals wind- en bandengeluid meer op. Wie zijn elektrisch voertuig in achteruit zet, zal allicht ook een akoestische toon horen. Dit ter beveiliging van omstaanders wanneer u achteruitrijdt met uw elektrisch voertuig.
Voor de rest rijden moderne elektrische wagens net zoals traditionele voertuigen. Het enige grote verschil zit hem nog in de remenergierecuperatie. Wanneer u het “gas”pedaal lost in uw elektrisch voertuig, wordt de vrijgekomen energie omgezet in stroom die dan opnieuw richting batterij gestuurd wordt. Hierdoor remt de wagen zichzelf in feite af. Afhankelijk van de instellingen van uw wagen, kan u in principe rijden zonder ook maar gebruik te hoeven maken van uw rempedaal. Het is even wennen.

Hoeveel kost een elektrische wagen?

Momenteel liggen de prijzen van een elektrische wagen nog flink hoger dan zijn traditionele broers. Net zoals bij elke nieuwe technologie kosten de eerste exemplaren meer. Er is echter wel een hoop goed nieuws:
De technologie in elektrische wagens wordt door meer en meer fabrikanten gebruikt, wat de kostprijs op termijn ook gevoelig zal drukken. Elektrische wagens beschikken eenvoudigweg ook over minder bewegende delen, wat onderhoudskosten ook zal drukken. Daarnaast hoeft u ook nooit meer benzine, diesel of LPG te gaan tanken.

De overschakeling naar elektrische voertuigen zit er hoe dan ook aan te komen. Wanneer de laadinfrastructuur op punt staat, de batterijtechnologie goedkoper wordt en meer automerken volledig elektrische wagen aanbieden, wordt de aankoop van een elektrische wagen gevoelig goedkoper. Als kers op de taart:

Lenen voor een elektrische wagen is goedkoper dan lenen voor een wagen met verbrandingsmotor. Contacteer ons team voor meer info!