• Zuckerberg.png

Facebook's datalek

Door admin

Het is de laatste dagen niet meer uit het nieuws te slaan. Het grote datalek van Facebook. Een dataverzamelingsbedrijf is er in geslaagd om gegevens te verkrijgen van ongeveer 81 milioen personen. Die gegevens werden uitgespeeld op sociale media om onrechtstreeks politieke evenementen zoals verkiezingen te beïnvloeden.

De grote vraag is nu of dit allemaal legaal is en hoe dit bedrijf aan die gegevens komt in de eerste plaats. Over de legaliteit kan gediscusiëerd worden. Het feit is dat Facebook perfect legaal die gegevens kan verzamelen. Wereldwijd laten mensen makkelijk hun naam, geboortedatum, woonplaats of zelfs politieke affiniteit achter. Via apps, gebruiksaccounts of Facebookposts kan heel wat informatie vergaard worden. Normaal gesproken mogen deze gegevens alleen gebruikt worden door betalende adverteerders die, aan de hand van de gekochte gegevens, specifieke reclameboodschappen opstellen.

Een simpel voorbeeld. U wil een nieuwe stofzuiger kopen. Daarvoor gaat u op Bol.com kijken naar de nieuwste modellen. Wanneer u beslist om die stofzuiger al dan niet te kopen en u daarna inlogt op Facebook, is de kans groot dat u een reclameboodschap te zien krijgt over stofzuigers op Bol.com.

Dit is mogelijk omdat u zelf de cookies accepteert die op Bol.com aanwezig zijn. Kleine fragmentjes die uw surfgedrag in de gaten houden en data verzamelen. Wanneer u op een internetwinkel gekeken heeft, wordt dit geregistreerd en wordt u onbewust toegevoegd aan een databank met gelijkaardige mensen. Op basis van uw locatie of taal, wordt dan een specifieke advertentie gestuurd.

Dit is compleet legaal, omdat u instemt met de cookies die op websites te vinden zijn. De grote controverse rond Facebook’s datalek is echter dat de verzamelde gegevens van verschillende bronnen komen. Bronnen die niet gelinkt zijn aan de uiteindelijke boodschap. Om het simpel te stellen, de informatie die verkregen is omdat u op Bol.com surfte, werd niet gebruikt om u reclameboodschappen over stofzuigers te sturen. Ze werd gebruikt om u voor persoon X of persoon Y te laten stemmen. Een flagrante inbreuk van uw privacy en een serieus misbruik van data dus.

Het ergste is dat veel mensen zich van geen kwaad bewust waren. Iedereen speelt soms wel CandyCrush of Farmville op Facebook, neemt deel aan een online quiz of maakt gebruik van andere apps die op Facebook te vinden zijn. Wanneer u een nieuwe applicatie opent, krijgt u steevast de vraag of die app toegang krijgt tot uw contacten, openbaar profiel en verder. Het is net door de applicatie die toestemming te geven dat de data over uw persoon verzameld kan worden.

In 2018 is absolute privacy jammergenoeg een utopie geworden. Het is quasi onmogelijk om, zonder aan gebruiksgemak in te boeten, al uw data af te schermen voor adverteerders.  Er zijn wel tal van mogelijkheden om de beschikbare informatie tot een absoluut minimum te beperken. In het tweede deel van deze blog geven we u met veel plezier enkele tips om precies dit te doen.

Hoeft u zich zorgen te maken over mogelijke gevolgen van dit datalek? Het korte antwoord is uiteraard neen. Zolang er geen bankgegevens of wachtwoorden gelekt zijn, kan u op beide oren slapen.

Het lange antwoord is echter ja. We zijn er rotsvast van overtuigd dat databescherming in de toekomst een actueel punt moet worden. Als verzekeraar is het onze verantwoordelijkheid om voor onze klanten zorg te dragen, of het nu over een beschadigde voorgevel gaat of een onbeveiligd Facebookprofiel.  Meer informatie volgt in deel 2 van deze blog!